Stół pełen jedzenia.

Jedzenie to typ przedmiotów, które mogą być zjadane przez postać gracza lub zwierzaka łowcy. Istnieje kilka rodzajów jedzenia oraz setki różnych dań. Jedzenie konsumowane jest, by regenerować zdrowie, czasem jednak również, aby regenerować manę lub otrzymywać różne bonusy. Jedzenie może być kupowane, tworzone przez kucharzy, łowione przez rybaków, wyczarowywane przez magów lub znajdowane jako łup.

Wykorzystanie jedzenia[]

Jedzenie[]

Gracz przede wszystkim wykorzystuje jedzenie, by regenerować zdrowie przez krótki okres czasu. Niektóre dania mogą regenrować manę lub nadawać postaci różne czasowe buffy, jeśli gracz spędzi odpowiednią ilość czasu jedząc. Zwykle używa się go, by regenerować życie/manę pomiędzy walkami, zwłaszcza jeśli klasa nie jest w stanie sama się leczyć.

Jedzenie zjada się 'używając' go - klikając prawym przyciskiem myszy. To sprawia, że postać siada (postać musi siedzieć jedząc lub pijąc) i zjada jedno, wybrane przez gracza jedzenie, co trwa określoną ilość czasu. Przez dany okres czasu postać musi siedzieć i nie zaczynać żadnych innych czynności, żeby otrzymać maksymalną ilość regeneracji gwarantowaną przez dane jedzenie. Wstawanie, poruszanie się lub używanie umiejętności, przerywa proces jedzenia.

Można w tym samym czasie jeść i pić (napoje działają tak jak jedzenie, ale regenerują manę). Można zjeść dodatkowe jedzenie wciąż siedząc, ale liczy się ostatnie kliknięte jedzenie, wcześniejsze, jeśli nie zostało skończone, przestaje się liczyć.

Niektóre dania, oprócz gwarantowanej regeneracji zdrowia, dają również różne buffy, na krótki okres czasu (zwykle 5–15 minut dla jedzenia przed-Burning Crusade, 30 min dla dań z Outland i 60 min dla jedzenia z WotLK i późniejszych dodatków). Najpowszechniejszym i spotykanym na najwcześniejszych etapach gry, jest lekki przyrost wytrzymałości i ducha. Później pojawiają się dania zwiększające również inne statystyki. Aby otrzymać buff z jedzenia, należy pozostać w pozycji siedzącej przez większość czasu, jaki potrzebny jest na zjedzenie danego jedzenia. Te bonusy określane są jako: 'Najedzony'. Można mieć tylko jeden taki efekt na raz. Głównie znajdują się w ugotowanych daniach.

Karmienie zwierzaka[]

Po ukończeniu sekwencji zadań związanych z oswajaniem zwierzaka na poziomie 10, łowca otrzymuje umiejętność oswajania zwierząt i karmienia zwierzaka.

Możesz nakarmić aktywnego zwierzaka przeciągając jedzenie z ekwipunku, w stronę zwierzaka. Jedzenie regeneruje zdrowie zwierzaka. Karmienie zwierzaka nie wymaga tyle czasu co jedzenie.

Zwierzaki łowcy zwykle potrzebują jedzenia na swoim poziomie. Zwierzak czerpie pełną korzyść z jedzenia, które jest maksymalnie 9 poziomów niższe od jego poziomu. Jedzenie na niższych poziomach daje odpowiednio coraz niższe korzyści. Jeśli jedzenie ma zbyt niski poziom (30 poziomów niższe od poziomu zwierzaka), zwierzak odmówi jego spożycia. W przeciwieństwie do gracza, zwierzaki mogą jeść jedzenie na znacznie wyższych poziomach niż one same, ale nie otrzymują przez to dodatkowych korzyści.

Przysmaki zwierzaka[]

Przysmaki Kiblera to jedzenie specjalne dla zwierzaków łowcy, ale wykorzystywane inaczej niż normalne karmienie zwierzaka. Przysmaki są używane (prawym kliknięciem myszy), tak jak dania jedzone przez gracza.

Rodzaje jedzenia[]

Istnieje sześć głównych rodzajów jedzenia: pieczywo, ryby, grzyby, mięso, ser i owoce. Nie zawsze jest jasne do jakiego rodzaju jedzenia należy konkretne danie. Rodzaj jedzenia nie jest określony w tabelce podpowiedzi. Najlepiej sugerować się nazwą dania i reprezentującą je ikoną, by samemu dojść do wniosku w jaką kategorię wpisuje się dane jedzenie.

Mięso i ryby dzielą się również na jedzenie gotowe do spożycia i składniki dań wykorzystywane podczas gotowania. Gracze mogą jeść tylko jedzenie gotowe do spożycia, ale zwierzaki łowcy mogą jeść również składniki dań.

Składniki to przedmioty, którymi można handlować, z niewielkim lub zupełnie bez opisu. Gotowe do spożycia jedzenie posiada opis korzyści wynikających ze spożycia.

Niektóre ryby są zarówno gotowe do spożycia na surowo, jak i stanowią składniki gotowanych dań. W takim przypadku obok nazwy ryby znajduje się słowo raw (ang. surowy) i posiada mniejsze wartości regeneracyjne niż ugotowana wersja.

Niektóre z dań jedzonych przez gracza, nie posiadają żadnych korzyści dla zwierzaków. To dodatkowa kategoria jedzenia, nie należącego do żadnego z rodzajów. Niektóre składniki przestają interesować zwierzaki po ugotowaniu. Dotyczy to np. zup i gulaszów. Leczące Ziele, nagroda z zadania, również jest takim przykładem. Również w ten sposób działają różne słodycze, zwykle zdobywane podczas wydarzeń.

Niektóre z przedmiotów, które można posiadać w inwentarzu są 'jedzeniem' i wykorzystują ikonę jedzenia, jednak nie są jedzeniem w grze. Zwykle są to przedmioty potrzebne do wykonywania zadań. Niektóre zadania polegają na zdobywaniu jedzenia, wykorzystują tego typu przedmioty. Nie mogą być one jednak faktycznie zjedzone przez gracza (podobnie jak zadania wymagające zdobywania skór, zwykle skóry zdobywane w ten sposób nie mogą być wykorzystane w żaden inny sposób niż oddanie ich zleceniodawcy). Istnieją również obuchy w postaci mięsa czy ryb, a także trofea rybackie, których nie można zjeść, można nimi jednak nakarmić zwierzaka.

Są również przedmioty takie jak Deviate Fish, które mogą zostać 'użyte' (w domyśle "zjedzone"), które jednak nie działają jak normalne jedzenie, a raczej jak mikstura. Nie wymagają siedzenia i trwającego jakiś czas procesu jedzenia. Nie regenerują też zdrowia, ale mogą gwarantować różne efekty.

Rodzaje surowego jedzenia[]

Rodzaje surowego jedzenia zostały usunięte wraz z uaktualnieniem: Patch 3.0.2.

Wymagane poziomy[]

Wszystkie dania mają wymagany poziom, a gracze poniżej tego poziomu, nie mogą ich spożyć. Poziom łączy się z korzyściami gwarantowanymi przez dane jedzenie i jego "mocą".

Są również dania regenerujące procent całkowitego poziomu życia i/lub many postaci. Wszystkie postacie otrzymają zatem taką samą procentową korzyść ze spożycia tego jedzenia, niezależnie od poziomu postaci. Przykładem jest Harvest Fruit.

Źródła jedzenia[]

Jedzenie można nabywać u kupców NPC, pojawiających się na minimapie jako ikona chleba/mleka (MiniIcon FoodDrink.png). Sprzedawcy jedzenia są powszechnie dostępni, wszystkie karczmy sprzedają jedzenie. Jednak znalezienie sprzedawcy oferującego konkretny rodzaj jedzenia może być trudne. Goryle jedzą jedynie owoce i grzyby, więc znalezienie odpowiedniego sprzedawcy jest bardzo trudne.

Jedzenie może być otrzymywane także jako nagroda za wykonanie zadania.

Jedzenie gotowe do spożycia, jak i składniki są częstym łupem.

  • Humanoidy mają przy sobie jadalne jedzenie różnego typu, tak jakby nosili je przy sobie.
  • Wiele bestii upuszcza mięso jako składnik dań, co reprezentuje ich mięso. Niektóre zwierzaki łowcy jedzą tylko mięso, dzięki temu że jedzą niejadalne dla graczy "surowe" mięso, łatwo je nakarmić.
  • Stworzenia wodne często upuszczają ryby. Zawsze jest to surowa wersja.
  • Wodne humanoidy, takie jak murloki czy nagi często upuszczają małże. Same w sobie nie są jedzeniem, ale są "pojemnikiem" zawierającym zwykle mięso małż (a czasem również perły). Mięso małż jest składnikiem, nie jest jadalne na surowo.

Jedzenie może być wytwarzane przez gracz, przy wykorzystaniu profesji gotowania, czyli pobocznej profesji, której mogą nauczyć się wszyscy gracze (nie wlicza się do limitu profesji pierwszorzędnych). Gotowanie zamienia niejadalne składniki w jadalne dania. Wiele ryb może być zjadanych na surowo, jednak po ugotowaniu mają większe wartości odżywcze - regenerują więcej zdrowia.

Jedzenie wyczarowane przez maga, regeneruje jednocześnie zdrowie i manę. Wymagany poziom jedzenia i jego wartości regeneracyjne, są zależne od poziomu maga. Wyczarowane jedzenie nie może być sprzedawane kupcom lub wystawiane na aukcjach, może być jednak przehandlowane bezpośrednio do innych graczy w trakcie gry. Jedzenie to znika po 15 minutach od wylogowania.

Osiągnięcia[]

Z jedzeniem związanych jest wiele osiągnięć:

  • W kategorii osiągnięć ogólnych znajduje się kilka osiągnięć związanych z konsumowaniem gamy różnych dań
  • Osiągnięcia związane z wydarzeniami zawierają osiągnięcia wymagające spożycia związanych z danymi wydarzeniami dań
  • Sekcja gotowania osiągnięć profesji zawiera różne osiągnięcia związane z gotowaniem i konsumowaniem różnych dań

Zobacz również[]

Linki zewnętrzne[]